Jak dobrać odpowiedni olej silnikowy?

Każdy kierowca wie, że odpowiednio dobrany olej znacząco wydłuża żywotność silnika. Skąd jednak ma wiedzieć jaki olej do silnika jego samochodu pasuje najlepiej? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Na wstępie warto wspomnieć, że zawsze powinniśmy używać oleju zalecanego przez producenta naszego auta. Jeżeli jednak nie dysponujemy taką wiedzą sytuacja nieco się komplikuje. Bardzo istotną informacją znajdującą się na opakowaniu każdego oleju jest jego rodzaj. Wyróżniamy oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Oleje mineralne uzyskiwane są w procesie destylacji ropy naftowej. Oleje syntetyczne również wytwarzane są z ropy naftowej, powstają jednak na drodze syntezy chemicznej. W wyniku zmieszania oleju syntetycznego z mineralnym uzyskuje się olej półsyntetyczny. W przypadku nowych aut w ogromnej większości przypadków zaleca się stosowanie olei syntetycznych lub półsyntetycznych. Najlepszą jakość zapewniają oleje syntetyczne natomiast półsyntetyk to kompromis pomiędzy ceną o jakością. W przypadku starszych aut z większym przebiegiem zaleca się natomiast używanie olei mineralnych. Zawierają one najmniej dodatków czyszczących silnik oraz tworzą najgrubszy film olejowy.

W przypadku wymiany oleju z mineralnego na syntetyczny najprawdopodobniej spowodujemy jego oczyszczenie. Paradoksalnie jest to zjawisko bardzo niepożądane. Zanieczyszczenia te zaczną krążyć w silniku i mogą zatkać kanaliki olejowe. Zmiana grubości filmu olejowego na mniejszą może również doprowadzić do rozszczelnienia silnika. Jak widać nigdy nie powinniśmy wymienić oleju mineralnego na syntetyczny, możliwa jest jednak zamiana w drugą stronę. Jest to bardzo ważne jeżeli nie wiemy jaki olej do silnika naszego samochodu wlewał poprzedni właściciel.

O właściwościach smarnych oleju decyduje jego klasa lepkości. Od tego parametru zależy z jakim oporem jedna warstwa płynu przemieszcza się względem drugiej warstwy. Im lepkość jest wyższa tym ten ruch odbywać się będzie wolniej. Dla uproszczenia życia kierowców i mechaników zdecydowano się na zestandaryzowanie oznaczeń i wprowadzenie skali lepkości olejów. Zawiera się ona w przedziale od zera do sześćdziesięciu. Zero odpowiada najmniej lepkiemu natomiast sześćdziesiąt najbardziej gęstemu olejowi.

Lepkość to jednak nie jedyny parametr decydujący o tym jaki olej do silnika samochodu będzie pasować najlepiej. Każde opakowanie oleju jest oznaczone za pomocą kombinacji cyfr i litery np. 10W30. Pierwsza z cyfr określa zachowanie oleju w niskich temperaturach. Im jest ona mniejsza tym przy niższej temperaturze będziemy mogli uruchomić silnik. Druga cyfra określa gęstość oleju w wysokich temperaturach. Nowe silniki ze względu na ciasne spasowanie elementów pracują zwykle na mniej gęstych olejach. Stawiają one najmniejszy opór podczas pracy co sprawia, że są one energooszczędne. W przypadku aut sportowych bądź bardzo wysilonych silników zaleca się jednak stosowanie gęstszych olei w celu zapewnienia wymaganej ochrony.

Jak widać odpowiedź na pytanie jaki olej do silnika naszego samochodu wlać najlepiej wcale nie jest tak prosta jak może się to wydawać. Pamiętajmy o tym, aby zawsze dokładnie czytać wszelkie informacje znajdujące się na opakowaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *